Jornades al Liceo Linguistico G. PEANO de FIRENZE

Category : Mobilitats · by Feb 9th, 2020
Entrada del Liceo G. Peano

El jobshadowing que hem realitzat al centre italià G. Peano de Florència l’última setmana de gener de 2020 ha estat una experiència molt gratificant ja que ens ha permés conéixer un altre sistema educatiu, una organització escolar diferent a la nostra i una manera particular de treballar a l’aula.

Respecte al centre cal dir que es tracta d’un Liceo Linguistico. A Itàlia els instituts s’han especialitat en humanístic, clàssic, científic, lingüístic, artístic i tècnic. En el G. Peano les llengües són el centre dels estudis de l’alumnat i s’estudien quatre llengües estrangeres: l’anglés és obligatori i cal triar-ne dues més entre l’espanyol, el francés o l’alemany. La més triada és l’espanyol, per això tinguérem l’oportunitat d’apreciar diferents classes de diferents nivells on s’impartia aquesta llengua. Pràcticament tot l’alumnat del centre estudiava espanyol i, cal dir, que tenien un bon nivell. Es notava que la majoria d’ells havien viatjat al nostre país i s’estimaven la llengua i la cultura. A més, a classe es contrastaven les llengües de manera que els estudiants buscaren les relacions entre ells per tal de facilitar el seu aprenentatge.

Respecte als cursos que s’imparteixen en el centre, hi ha dues etapes de Secundària: 1r i 2n, corresponents al nostre 3r i 4t d’ESO, i la resta de cursos de batxillerat fins a 5è, per tant, un curs més que al nostre país. Ara s’està intentant reduir un any.

També les assignatures són diferents. Per exemple, assistim a una classe de Ciències Humanes amb alumnat de 1r, dedicada a l’aigua com a metàfora de l’ànima humana, i que forma part d’un projecte de centre anual dedicat a l’aigua en què es treballa aquest element en diferents matèries. En l’activitat l’alumnat ha d’associar paraules a imatges i a sons sobre diferents manifestacions de l’aigua. Després, per grups, han de connectar un animal amb una imatge que tinga aigua i amb una llegenda. Finalment, han d’escriure una història basada en les emocions que han sentit amb totes aquestes associacions. La professora de Filosofia Sandra Balsimelli és la que imparteix aquesta matèria de té 3 hores setmanals de classe.

Classe de 1r de Ciències Humanes amb la professora Sandra Balsimelli

També visitàrem el Liceo Tecnologico, situat al costat del Linguistico on assitirem a algunes classe com la de Geografia en què veiérem una exposició sobre sostenibilitat amb 9 alumnes. Es va fer una presentació en PPT mentre la profe anava preguntant sobre els principals països responsables de les emissions i del canvi climàtic, la biodiversitat i la importància de la supervivència de la nostra espècie, la degradació del sòl, la deforestació, els incendis de l’Amazònia i Austràlia, la crisi de l’aigua.

Una altra classe diferent va ser la classe de ciències en el laboratori amb l’ús del microscopi òptic. La classe va ser interrompuda per un grup d’alumnes que entren a llegir un text sobre les lleis racials que apartaren els jueus de les escoles, tant a l’alumnat com al professorat. Porten una cartolina enganxada que simbolitza l’estrella dels jueus i dels presos polítics de diferents colors segons el tipus de represaliats. Aquesta activitat forma part de la commeració del Dia de la Memòria Història i es realitza en totes les classes del centre.

Finalment, va haver una reunió amb el professorat de Filosofia i Espanyol on es va comentar la importància d’una didàctica interactiva,  inclusiva però complicada si es vol elevar el nivell per a tots ja que és difícil avançar i cal molt de temps perquè participen tots. També es va comentar que els resultats per accedir a la universitat són positius. A més, es va proposar continuar amb un projecte entre els dos centres per al curs vinent al voltant d’un tema d’actualitat i amb la possible participació del professorat de Filosofia, d’Història, de Llengua i d’altres matèries. Tan de bo s’aconsegueisca!

Pilar Garcia